Nr | Titel | Auteur | Beschrijving | Categorie |
---|---|---|---|---|
SCH-01858 | Philoktetes | Sophocles | Grieks toneel vertaald en ingeleid | Griekse auteurs |
SCH-01856 | Prometheus gebouid | Aeschylus | Griekse tragedie met inleiding. | Griekse auteurs |
SCH-01854 | Zeven tegen Thebe | Aeschylus | Griekse tragedie met inleiding. | Griekse auteurs |
SCH-01852 | Offerplengsters | Aeschylus | Tweede deel van de Orestie, toneel. | Griekse auteurs |
SCH-01848 | De vrede | Aristophanes | Politieke komedie over de gevolgen van oorlog. | Griekse auteurs |
SCH-01845 | De mysantroop | Menander | Vertaling Griekse komedie met inleidende uiteenzetting over komedies. | Griekse auteurs |
SCH-01843 | Het scheidsgerecht | Menander | Deze bewerking bevat, naast de vertaling van de bestaande Griekse fragmenten, een reconstructie voor die passages, die in het oorspronkelijke geheel of gedeeltelijk ontbreken. | Griekse auteurs |
SCH-01841 | Leven van Soloon | Ploetarchos van Chaironeia | Vertaling van Ploetarchos' levensbeschrijvingen. | Griekse auteurs |
SCH-01505 | Sociologische encyclopedie | Rademaker | Sociologie | Gedragswetenschappen |
SCH-01504 | Sociologische encyclopedie | Rademaker | Sociologie | Gedragswetenschappen |
SCH-01503 | Sociologische encyclopedie | Rademaker | Sociologie | Gedragswetenschappen |
SCH-01501 | Vrouwen en mannen in België | Instituut voor gelijkheid | Genderstatistieken en genderindicatoren editie 2006 | Cultuurwetenschappen |
SCH-10271 | In een adem uit | PENNAC Daniel | 'Onze plicht als opvoeders bestaat hieruit, dat we de kinderen, door ze te leren lezen en ze in te wijden in de literatuur, de middelen verschaffen om vrij te beslissen of ze wel of niet behoefte voelen aan boeken.' Met deze didactische grondregel geeft de Franse leraar Pennac (1944) de inhoud aan van de vier hoofdstukken die een pleidooi inhouden voor het lezen van romans. Hij herinnert in korte hoofdstukjes aan het natuurlijke proces van ademloos luisteren naar verhalen dat ieder kind doet, waarschuwt voor het dogma van 'lezen moet' waarmee de school het leesplezier vergalt en ondergeschikt maakt aan de analyse-drang; hij presenteert het lezen-uit-behoefte als een geschenk dat de fantasie vleugels geeft, en vat zijn ideee?¨n ten slotte in tien korte richtlijnen samen. Deze enthousiaste verdediging van het natuurlijke lezen houdt een waarschuwing in, en biedt een goed tegenwicht tegen schoolse dwang. |
Naslagwerken literatuur Nederlands |
SCH-01500 | Vrouwen en mannen in België | Instituut voor gelijkheid | Genderstatistieken en genderindicatoren editie 2006 | Cultuurwetenschappen |
SCH-01495 | De Nieuwsmakers | Jan Servaes | Informatie in de media | Cultuurwetenschappen |
SCH-10341 | They Do It With Mirrors | CHRISTIE Agatha | Edition of the Miss Marple books, published to mark the 75th anniversary of her first appearance and to celebrate her new-found success on television. When The Murder at the Vicarage was published in October 1930, little did the literary world realise that Agatha Christie, already famous for her early Poirot titles, was introducing a character who would become the best-loved female sleuth of all time. |
Engelse romans |
SCH-01829 | Chopin | Jean H.P. Jacobs (vert.) | Over leven en werk van Chopin | Muziek |
SCH-01494 | Amina is niet alleen | Ann Van Elsen, Inge Ghijs | Vrouwenrechten zijn mensenrechten. | Cultuurwetenschappen |
SCH-01493 | Informatie over de informatie2 | Guimardstraat | Info over informatie. | Cultuurwetenschappen |
SCH-01828 | Schubert | G. Keller | Over leven en werk van Schubert | Muziek |
SCH-01492 | Informatie over de informartie1 | Guimardstraat | Hoe komt de informatie tot stand. | Cultuurwetenschappen |
SCH-01491 | Politieke stromingen | Jan Van Putten | Ontwikkeling en betekenis van de politieke stromingen van onze tijd. | Cultuurwetenschappen |
SCH-01490 | Give us a minute | Plan België | Jongeren voor jongeren over kinderrechten in het zuiden. | Cultuurwetenschappen |
SCH-01827 | Bach | Theun De Vries (vert.) | Over leven en werk van Bach | Muziek |
SCH-01489 | Armoede en onderwijs, startkansen voor een volwaardig burgerschap | Centrum voor gelijke kansen en racisme | Een duidelijk beeld geven van wat armoede is en waar het leeft binnen onze maatschappij. | Cultuurwetenschappen |