Nr | Titel | Auteur | Beschrijving | Categorie |
---|---|---|---|---|
SCH-11672 | Het smelt | Lize Spit |
Het verhaal gaat over het leven van Eva, zij is het hoofdpersonage. Aan het begin van het verhaal is ze veertien, aan het einde 27. Het verhaal heeft geen chronologische opbouw. Er zijn namelijk 2 soorten hoofdstukken die elk voor een andere periode in Eva’s leven staan. De hoofdstukken met een bepaald woord of een datum als titel verwijzen naar het verleden en wat ze tijdens haar jeugd heeft meegemaakt. We kunnen deze hoofdstukken dus beschouwen als flashbacks. De hoofdstukken met een uur verwijzen naar het heden, dus het moment waarop Eva terugkeert naar het Bovenmeer voor de herdenking van de dood van Jan, de broer van Pim. |
Nederlandse romans-volwassenen |
SCH-11671 | Sapiens | Yuval Noah Harari | Honderdduizend jaar geleden waren er wel zes verschillende menssoorten. Nu is er maar één soort over, en dat zijn wij. Homo sapiens. Hoe komt het dat alleen wij zijn overgebleven? Hoe kwamen onze voorvaderen op het idee om steden en zelfs koninkrijken te stichten? Waarom gingen we in goden geloven, maar ook in natiestaten, en in bedrijven. Waarom vertrouwen we op geld, boeken en wetten? En hoe zal onze wereld er in de toekomst uitzien? In Sapiens neemt Yuval Noah Harari ons mee op een fascinerende reis door de geschiedenis van de mensheid. Wie zijn we? Waar komen we vandaan? En hoe zijn we geworden wie we nu zijn? In zijn aanstekelijke relaas laat Harari ons kennismaken met een raadselachtig fenomeen: de mens. 'Zeventigduizend jaar geleden was Homo sapiens nog een onbeduidende diersoort die zo'n beetje zijn eigen gangetje ging in een uithoek van Afrika. In de millennia daarna veranderde hij zichzelf in de absolute heerser van de planeet en de grootste nachtmerrie van het ecosysteem.' |
Algemeen |
SCH-11669 | Tiril en de toverdrank | Bette Westera | Rond haar tiende verjaardag ontdekt Tiril dat ze iets heel bijzonders kan: van gedaante veranderen, net als haar lievelingsgod Loki. Het is 872, het jaar waarin koning Harald Haardos het Hoge Noorden bijna heeft weten te verenigen tot één koninkrijk. Met de beste bedoelingen, geloven de ouders van Tiril. Maar hun dorpsgenoten denken daar anders over. Die eindigen liever op de bodem van de fjord dan dat ze zich overgeven aan de soldaten van Harald Haardos. Volgens Tiril is er maar één manier om het dorp van Haralds goedheid te overtuigen: een klinkend heldendicht waarin de edelmoedigheid van de koning wordt bezongen. Maar niemand in het langhuis kan dichten. Tiril besluit samen met haar vriendje Thialfi naar de onherbergzame wereld van de Joekels te reizen, op zoek naar een toverdrank die zelfs van de eenvoudigste schapenboer een dichter maakt. Daar heeft ze haar goddelijke gave al snel hard nodig… |
Nederlandse romans-jeugd |
SCH-11668 | Pizzamaffia slaat door | Khalid Boudou | Vijf jaar na de pizzaoorlog uit Pizzamaffia runt Haas zelf de succesvolle pizzeria Melodia. Na de dood van zijn vader leidt hij een rustig leventje. Maar als snel brengt Haas' nieuwe superstagiair |
Nederlandse romans-jeugd |
SCH-11667 | Morgen toen de oorlog begon | John Marsden | Deel 1 van de spannende serie ?Morgen toen de oorlog begon? Zeven vrienden gaan een paar dagen kamperen in de wildernis. Als ze nietsvermoedend terugkeren naar huis, blijkt de wereld voorgoed veranderd. Hun land is in oorlog, hun huizen zijn verwoest, hun familie is gevangengenomen. De zeven zijn vastbesloten om uit handen van de bezetter te blijven en hun leven terug te krijgen, en zo verandert hun geheime vallei in een guerrillabasis. Het gevecht om hun toekomst is begonnen. Ze hebben geen wapens. Er komt geen hulp van buitenaf. Ze zijn op zichzelf en op elkaar aangewezen. En iedereen om hen heen probeert hen te vermoorden? |
Nederlandse romans-volwassenen |
SCH-11654 | Op het einde gaan ze allebei dood | Adam Silvera | Een intrigerende roman over de laatste dag van twee Amerikaanse jongens. Een New York Times-bestseller voor young adults. |
Nederlandse romans-jeugd |
SCH-11666 | (Leer studenten) Leren met succes | Surma e.a. | Studenten kunnen zelfstandig met Studeren met succes aan de slag, maar de echte kans tot succes ligt in de ondersteuning die jij als docent kan bieden. Studenten leren namelijk niet zelfregulerend leren door enkel zelfregulerend te leren. Leren, studeren en instructie zijn nauw met elkaar verweven. In die zin heeft dit boek een unieke aanpak, het vertelt jou wat een docent tijdens de les kan doen om studenten te ondersteunen die met Studeren met succes aan de slag gaan. |
Algemeen |
SCH-11665 | Studeren met succes | Surma e.a. | Studenten kunnen zelfstandig met Studeren met succes aan de slag, maar de echte kans tot succes ligt in de ondersteuning die jij als docent kan bieden. Studenten leren namelijk niet zelfregulerend leren door enkel zelfregulerend te leren. Leren, studeren en instructie zijn nauw met elkaar verweven. In die zin heeft dit boek een unieke aanpak, het vertelt jou wat een docent tijdens de les kan doen om studenten te ondersteunen die met Studeren met succes aan de slag gaan. |
Algemeen |
SCH-11663 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11662 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11661 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11660 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11659 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11658 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11657 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11656 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11655 | Wijze lessen | Surma e.a. | Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes. |
Algemeen |
SCH-11653 | De eindeling opgejaagd | Katherine Applegate | Byx is een dariene, een hondachtig wezen, dat over bijzondere gaven beschikt. Ze leeft in het Koninkrijk Nedarra, waar de darienen een van de zes grote, leidende soorten zijn. Maar net als de andere vijf leidende soorten – felivetten, navrieten, terramanten, raptidonnen en mensen – worden ze nu bestuurd door de tirannieke Murdano en worden ze continu opgejaagd. Wanneer Byx op onderzoek uit is, wordt haar complete roedel vermoord en vreest ze dat ze de laatste van haar soort is: de eindeling. In haar zoektocht naar veiligheid en een nieuw thuis houdt ze zich vast aan de legende over andere verborgen darienes. Onderweg ontmoet ze nieuwe bondgenoten – zowel dieren als mensen. Maar haar tocht is vol gevaar, want het blijkt dat de darienen niet voor niets zijn uitgeroeid… Vertaald door Hanneke van Soest. Eerste deel van de serie De Eindeling.
|
Nederlandse romans-jeugd |
SCH-11652 | De eindeling opgejaagd | Katherine Applegate | Byx is een dariene, een hondachtig wezen, dat over bijzondere gaven beschikt. Ze leeft in het Koninkrijk Nedarra, waar de darienen een van de zes grote, leidende soorten zijn. Maar net als de andere vijf leidende soorten – felivetten, navrieten, terramanten, raptidonnen en mensen – worden ze nu bestuurd door de tirannieke Murdano en worden ze continu opgejaagd. Wanneer Byx op onderzoek uit is, wordt haar complete roedel vermoord en vreest ze dat ze de laatste van haar soort is: de eindeling. In haar zoektocht naar veiligheid en een nieuw thuis houdt ze zich vast aan de legende over andere verborgen darienes. Onderweg ontmoet ze nieuwe bondgenoten – zowel dieren als mensen. Maar haar tocht is vol gevaar, want het blijkt dat de darienen niet voor niets zijn uitgeroeid…
|
Nederlandse romans-jeugd |
SCH-11651 | Goedemorgen, middernacht | Reginald Hill | Good morning,Zo vader zo zoon... |
Nederlandse romans-volwassenen |
SCH-11650 | Na de begrafenis | Agatha Christie | Iedereen gaat ervan uit dat de rijke Richard Abernethie een natuurlijke dood stierf. Alleen zijn zuster houdt vol dat hij vermoord werd. De notaris van de familie besluit de erfgenamen eens grondig onder de loep te nemen en zijn vriend Hercule Poirot helpt hem daarbij. |
Nederlandse romans-volwassenen |
SCH-11649 | De Cock en de moord op de Bloedberg | A.C. Baantjes | Bij de begrafenis van een man die in Antwerpen vermoord uit de Schelde is gevist, doet rechercheur De Cock een vreemde ontdekking. Voor het eerst leidt een misdaad rechercheur De Cock naar Antwerpen en wel naar de Bloedberg, een wijk dichtbij Het Steen. De Cock wordt ingeschakeld bij de begrafenis van een man die in Antwerpen vermoord uit de Schelde is gevist. Aan de groeve in Amsterdam ziet hij een man staan, van wie hij weet dat hij al twee jaar dood moet zijn. Dit feit verbaast hem. Die verbazing wordt nog groter, als de weduwe van het net begraven slachtoffer aangifte komt doen van een geval van valsheid in geschrifte, want de bankrekening van haar man is een dag na diens dood leeggehaald. Deze gebeurtenissen leiden tot een diepgaand en verrassend onderzoek naar een van de meest merkwaardige en geraffineerde misdaadsyndicaten in Antwerpen. |
Nederlandse romans-volwassenen |
SCH-11648 | De vrouw in het Götakanaal | Martin Beck | Er wordt een dode vrouw gevonden in de sluiskolk van Borenshult. Er waren geen vermisten gemeld en er liep geen opsporingsverzoek voor iemand wiens signalement met dat van de vermoorde overeenkwam. Martin Beck, chef van de rijksmoordbrigade, tast volkomen in het duister. Met elke dag die verstrijkt, wordt de kans op een oplossing kleiner. Martin Beck is vastbesloten vol te houden tot hij de dader heeft gevonden. |
Nederlandse romans-volwassenen |
SCH-11647 | Doodstijding | Colin Dexter | DOODSTIJDING |
Nederlandse romans-volwassenen |
SCH-11646 | Sluipend gif | Deflo | Hilde Plaetinck treft na een bezoek aan Kinepolis een verwaarloosde vrouw aan op de achterbank van haar auto. Ze biedt de sukkel een lift aan. Een daad van barmhartigheid die ze bijna met het leven moet bekopen. Amper van haar emoties bekomen, beseft ze dat ze wordt gestalkt. Als ze gaandeweg ervaart dat ze helemaal op zichzelf aangewezen is en dat er niemand is die haar tegen dit sluipend gif kan beschermen, wordt de politie ingeschakeld. |
Nederlandse romans-volwassenen |